Fotoschoolopdracht: Bloemen

Woensdag 14 november weer naar de fotoschool geweest in Groningen. Geleerd hoe we met kleurfilters achtergronden kunnen inkleuren. De opdracht voor over twee weken is om bloemen op de foto te zetten waarbij we het geleerde over kleurfilters in praktijk moeten brengen. Arjan Verschoor wilde dat we gingen kijken naar de meesters. Hij noemde in dit verband: Imogen Cunningham, Robert Mapplethorpe en Karl Blossfeldt. In juni reeds eerder een stilleven opdracht uitgevoerd. Ik keek toen wat sceptisch aan tegen het maken van een stilleven, maar vond het uiteindelijk wel leuk om te leren. Het zal denk ik niet mijn ding worden. Zo zit ik er nu weer in denk ik: “Leuk om te doen maar niet echt mijn ding”. Voordat ik volgende week woensdag op de fotoschool aan de slag ga, toch eerst wat thuis aan het oefenen.

Read more

Vergelijking verschillende belichting

Geprobeerd om hetzelfde portret te schieten met verschillende belichtingen. Van Softbox en Beautydish tot continulicht met een Redhead+barndoors. Mooi om de verschillende effecten in het gezicht te zien in de schaduwwerking. Links onderin de foto staat welk licht er is gebruikt. Opstelling van het licht was steeds dezelfde, nl. schuin van voren en van boven.

Read more

Mysterieus en spelen met schaduw

Vorige week vrijdag aarzelend een oproep op Facebook geplaatst. Ik wilde graag mysterieuse foto’s maken met veel schaduwen.  Ondanks dat mijn dochters natuurlijk de mooiste modellen zijn (en ik ben niet partijdig hoor! :-D), wilde ik graag eens andere modellen thuis op de foto zetten. Prompt kreeg ik reacties en ik kon niet meer terug. Drie voor mij ‘onbekende’ maar prachtige modellen georganiseerd. Twee dochters deden ook mee.

Read more

Oefenen met de windmachine

Vandaag een spontane actie. Gevraagd aan mijn kids of ze vrienden en vriendinnen mee wilden meenemen voor een shoot met windmachine. Voor mij de eerste keer met deze windmachine. Viel me nog niet mee eerlijk gezegd. Je hebt geen controle over hoe het haar valt. Dus volgens mij vooral veel foto’s maken en kijken of er wat goeie tussenzitten.

Read more

Moments Before the Flood

Moments Before the Flood

De zee zal stijgen door het veranderende klimaat, dat staat vast. Interessante materie voor een boek, maar hoe vat je de dreiging van overstromingen in foto’s samen? De Belgische Magnum-fotograaf Carl De Keyzer kiest ervoor om niets te laten zien van werkzaamheden die het tij letterlijk moeten keren. Geen dijkverzwaringen, geen baggeraars, geen tekentafels vol onuitgevoerde plannen. Moments Before the Flood is een opeenstapeling van een onheilspellend niets, uitgedrukt in donkere zeeën, verweerde verdedigingswerken, half afgebouwde steigers, weggeslagen kustwegen, muurtjes, rotsformaties en een ondergelopen San Marcoplein in Venetië.

Moments Before the Flood van Carl De Keyzer

De fotograaf reed vier maanden per jaar, vier jaar lang, langs de kust van Europa, van Albanië tot Scandinavië. Aanvankelijk wilde hij het bij ijle, desolate beelden laten. Maar allengs kwamen er toch weer mensen bij: in badpak, in maatpak, als kluizenaar, toerist of verkleed als ridder. In rotsachtige kuststroken of verlopen badplaatsen geven ze de maat der dingen aan, maar ze maken het onheil ook reëel: mens en natuur in een angstige omhelzing. Doembeelden wisselen zorgeloze strandtafereeltjes af. De fotograaf wil niet de ramp, maar het wachten op de ramp laten zien.

Cover van boek Moments before the Flood van Carl De Keyzer

Magnum-fotograaf Carl De Keyzer

Het boek telt vele dubbele bodems. Er valt ook te lachen, bijvoorbeeld om een Batman uitkijkend over zee. De onheilsboodschap wordt zwaar aangezet, maar subtiliteiten zijn overal. Allesoverheersend is de schoonheid van de beelden, de bewust opgevoerde esthetiek. Die zit ‘m ook in de scherpte van de foto’s. Carl De Keyzer werkte met 65 tot 80 miljoen pixels, wat meer detailrijkdom oplevert dan bij een schilderij. Maar de schoonheid is slechts een lokmiddel. De kijker wordt het beeld in gezogen. Onder de oppervlakte schuilt het drama. Moments Before the Flood laat je huiverend genieten.

Moments Before the Flood

Carl De Keyzer
Uitgeverij Lannoo
€ 55,-
ISBN 9789401400251

De perfecte foto? Toon je linkerkant

Vraag jij je ook altijd af wat je mooiste kant is als je moet poseren voor een foto? Dan is er nu eindelijk een antwoord op die vraag. Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat de linkerkant van een menselijk gezicht aantrekkelijker is dan de rechterzijde.

Dat zou ook verklaren waarom schilders van portretten meestal de linkerkant van hun modellen kiezen. Denk bijvoorbeeld aan de Mona Lisa.

Foto’s
Aan het onderzoek van de Wake Forest University namen 37 mannelijke en vrouwelijke studenten deel. Aan hen werd gevraagd om foto’s van 10 mannen- en 10 vrouwengezichten te beoordelen.’We toonden zowel de originele versie van de foto’s als de spiegelversie, waardoor derechter- de linkerkaken leken te zijn, en omgekeerd’, vertelt psycholoog dr. James Schirillo aan de Huffington Post.

Pupillen
Het resultaat? De foto’s van de linkerkant van het gezicht werden meer ‘aangenaam’ beoordeeld dan de getoonde rechterkant. En zelfs als de linkerwangen de rechtse leken te zijn (bij de spiegelversie), werden ze nog steeds aantrekkelijker beschouwd.

De bevinding werd verder bevestigd door de pupilgrootte van de deelnemers te meten terwijl ze naar de foto’s keken. Eerder onderzoek toonde namelijk aan dat het staren naar mooie of interessante beelden onze pupillen doet vergroten. En dat was het geval bij de linkerkant.

Emoties
‘Volgens onze resultaten stralen de linkerwangen meer emoties uit, en dat vinden mensen aangenamer om naar te kijken’, stellen de wetenschappers. ‘Daarnaast steunt de bevinding ook de lateraliteit van emoties, de specialiteit van de twee hersenhelften dus.Daarbij wordt gesteld dat de rechterhelft de linkerkant van het gezicht controleert bij de emotionele expressie.’

Tip
Tot slot gaven de onderzoekers ook nog een praktische tip aan iedereen die er op zijn best wil uitzien op een foto. ‘Draai lichtjes je hoofd, zodat je meer van je linkerwang toont dan je rechter’, raadt dr. Schirillo aan. ‘Anderen zullen die foto’s zeker aantrekkelijker beoordelen.’

De perfecte foto? Toon je linkerkant – AD.nl.

Vandaag stilleven gefotografeerd

Ik zag er toch een beetje tegen op vanavond. Deze keer was een stilleven fotograferen het onderwerp. Een voorbeeld vonden we in een prentkaart van Henk Helmantel waarop wat uien, potjes, eieren, appels etc waren gefotografeerd. Wil (medecursist) nam deze artikelen mee, dan zou ik een houten tafeltje fabriceren en meenemen. Leek wel een beetje oneerlijk verdeeld toen ik Wil zag sjouwen met een zware koffer vol spullen en ik door Groningen sjouwde met drie plankies.

Eerste korte deel van de avond nam het fotograferen van een vierkante witte doos in beslag. Hoe kun je met twee witte reflectieschotten drie verschillende glijvlakken creëren op de doos. De opdracht voor thuis is om deze doos te fotograferen zodat de vlakken een verhouding hebben in de grijstinten die precies qua diafragma stops overeenkomen…..

OK maar toen aan de slag gegaan met het stilleven. De tafel zo neergezet voor een zwarte achtergrond. De softboxen geplaatst zodat het op een weerspiegeling leek van een raam met roeden. Daarna de onderdelen op de tafel geplaatst. We kregen uitleg over de scherptediepte uitreken. “Of we kinderen van deze tijd waren” vroeg Arjan Verschoor. Uiteraard allemaal in het bezit van een smartophone 😉 Het programma SimpleDof was de oplossing. Voer het cameratype in, de lens, het diafragma en de afstand tot het onderwerp. Het programma rekent daarna precies uit dat alles op de foto scherp zal zijn tussen een bepaalde afstand. Erg handig.

Maar goed uiteindelijk was dit het resultaat. Ondanks mijn scepsis aan het begin van deze avond heb ik toch weer een superavond gehad.

Stilleven

Stilleven